87 % aptaujāto Latvijas iedzīvotāju ar savu viedokli ietekmē citu izvēles
“Repute” sadarbības partnera Norstat Latvija veiktā iedzīvotāju aptauja* atklāj, ka 87 % Latvijas iedzīvotāju dalās ar mutvārdu atsauksmēm jeb word of mouth. Aptaujātie atzīst, ka galvenokārt to dara, lai brīdinātu citus par nekvalitatīviem produktiem vai pakalpojumiem, kā arī vēlas palīdzēt citiem pieņemt labākus lēmumus preču un pakalpojumu izvēlē.
Visaktīvāk mutvārdu atsauksmes sniedz cilvēki vecumā līdz 45 gadiem, sievietes, Rīgas un Pierīgas iedzīvotāji, biroja darbinieki un vecāki ar bērniem. Šīs grupas ir īpaši noskaņotas dalīties gan ar pozitīvām, gan negatīvām pieredzēm.
Aptaujas rezultāti rāda, ka viens cilvēks vidēji izplata savu viedokli vēl 11 citiem līdzcilvēkiem. Tomēr šis rādītājs būtiski atšķiras starp dažādām vecuma grupām:
Turklāt svarīgi, ka 59 % no mutvārdu slavas izplatītājiem apzinās, ka ar savu viedokli ir ietekmējuši citu cilvēku izvēles, piemēram, pirkuma lēmumus vai pakalpojumu izvēli.
“Šie dati spilgti ilustrē mutvārdu slavas nozīmi mūsdienu sabiedrībā – tā nav tikai nejauša saruna starp draugiem vai kolēģiem, bet reāls faktors, kas ietekmē uzvedību tirgū un sabiedrības uzticēšanos zīmoliem. Tradicionālais NPS (Net Promoter Score) rādītājs mēra vēlmi ieteikt, taču tas neatspoguļo to, vai un kā šie ieteikumi reāli izplatās sabiedrībā. Tāpēc ir būtiski to papildināt ar mutvārdu slavas faktiskās izplatības un ietekmes mērījumiem – tas sniedz daudz precīzāku priekšstatu par zīmola spēku un atver jaunus attīstības virzienus gan mārketinga, gan klientu pieredzes uzlabošanā,” norāda Norstat Latvija vadītāja Linda Ezera.
Arī sabiedrisko attiecību aģentūras “Repute” dibinātāja Iveta Dzērve uzsver, ka mūsdienās ieteikumiem no cilvēka uz cilvēku ir ļoti liela ietekme. Turpina I. Dzērve: “Zīmols ar savu reklāmu veido atpazīstamību, informē par jaunumu, kamēr citu cilvēku ieteikums veicina uzticēšanos un sava veida apstiprinājumu, ka zīmola piedāvātais pakalpojums vai produkts ir pieredzē pārbaudīts. Vai pretēji – negatīva atsauksme kādu sasvārstīs vai liks pieņemt zīmolam nelabvēlīgu lēmumu. Būtiski arī ņemt vērā, ka word of mouth efekts nav īslaicīga preces vai pakalpojuma apspriešana, kas paliks zināma šauram lokam. Tas ir vērtējums, kas, visticamāk, ir viegli atrodams internetā un sociālajos tīklos, tāpēc šodien ieteikumu profesionāla navigēšana ir kļuvusi svarīgāka kā nekad. Mēs paši no savas pieredzes zinām, kā meklējam labākos restorānus vai ceļojumu galamērķus – lielā mērā šo pieredzi veido citu cilvēku pieredzes rezultāts.”
*Avots: Norstat Latvija aptauja, 2025. gada maijs, interneta aptauja, izlases lielums n=1000, mērķa grupa 15-74 gadu veci Latvijas iedzīvotāji (Norstat & Marketing Shake Barometrs 2025).