Atpakaļ

Aptauja: 60 % uzskata, ka uzņēmumi krīzēs nespēj notikušo skaidrot saviem darbiniekiem

Teju 60 % aptaujāto Latvijas iedzīvotāju uzņēmumu spēju reaģēt krīzes situācijā un skaidrot notikušo darbiniekiem, klientiem, partneriem vērtē kā sliktu. Turklāt 41 % ir pārliecināts, ka uzņēmumiem, nonākot krīzes situācijā, lielākais izaicinājums ir savlaicīga reaģēšana, savukārt vēl trešā daļa ir pārliecināta, ka uzņēmumiem grūtības sagādā pārsteiguma pārvarēšana par negaidīti piemeklēto krīzi, liecina īstenotās aptaujas dati*.  

Aptaujā, kuru kopīgi īstenojusi sabiedrisko attiecību aģentūras “Repute” Reputācijas skola un pētījumu kompānija “Norstat Latvija”, vairāk nekā 1000 Latvijas iedzīvotājiem tika lūgts novērtēt organizāciju rīcību krīzēs.

Latvijas uzņēmumu spēju reaģēt krīzēs, demonstrējot zināšanas par to, kā rīkoties un skaidrot notikušo darbiniekiem, klientiem, sadarbības partneriem, kā pārliecinoši labu vērtē tikai 2 % aptaujāto iedzīvotāju, kamēr labi - 15 %. Ceturtajai daļai respondentu nebija vērtējums par šo jautājumu. 

Skaidro Iveta Dzērve, “Repute” Reputācijas skolas izveidotāja: "Latvijas uzņēmumiem joprojām ir daudz darāmā krīzes komunikācijas jomā. Sabiedrības uzticība uzņēmumu spējai ātri un skaidri reaģēt uz negaidītām situācijām ir zema, kas norāda uz būtisku plaisu starp krīzes laikā izvēlēto komunikācijas stratēģiju un cilvēku gaidām. Krīzes situācijās nepietiek ar to, ka informējam saistītās puses par notikušo. Svarīgākais, lai to darām savlaicīgi, saprotami un pārliecinoši. Ja uzņēmumi nespēj efektīvi komunicēt ar saviem darbiniekiem, klientiem un sadarbības partneriem, viņi riskē ne tikai ar savu reputāciju, bet arī nopietni iedragā uzticamību ilgtermiņā. Mūsdienu dinamiskajā vidē spēja ātri reaģēt un būt atklātam nav greznība, bet nepieciešamība."

Līdz ar to tie uzņēmumi, kuri spēj skaidri un pārliecinoši komunicēt pat sarežģītos krīzes apstākļos, ne tikai mazina krīzes radītos riskus, bet arī stiprina savu reputāciju ilgtermiņā, izceļ I. Dzērve. 

Krīzes situācijas – izaicinājums uzņēmumiem

Krīzes situācijās uzņēmumi saskaras ar vairākiem komunikācijas izaicinājumiem, un, kā atklāj aptaujas dati, 41 % respondentu uzskata, ka vislielākais no tiem ir savlaicīga reaģēšana. Tāpat 31 % aptaujāto ir pārliecināti, ka lielākoties neviens uzņēmums nav gatavs krīzēm un tās laikā tieši pārsteigums par piemeklēto krīzi ir otrs biežāk minētais izaicinājums, kas krīzē jāpārvar.  

Tomēr uzņēmumiem krīzēs nākas risināt arī citas būtiskas problēmas. Piemēram, 14% respondentu norāda, ka uzņēmumiem ir grūtības saglabāt darbinieku, klientu un sadarbības partneru uzticību. Vēl 10% aptaujāto uzskata, ka uzņēmumiem lielu izaicinājumu sagādā baumu apturēšana. Savukārt 4 % aptaujāto uzsver, ka sarežģīti ir  atrast kompetentu pārstāvi, kurš spētu skaidri un pārliecinoši notikušo skaidrot publiski, tajā skaitā medijiem.

"Krīzes laikā uzņēmumus visbiežāk paralizē pārsteiguma efekts un nepieciešamība ātri reaģēt. Tas ir brīdis, kad kļūdas un kavēšanās var maksāt dārgi. Lai saglabātu uzticību un novērstu baumas, svarīga ir ne tikai ātra, bet arī skaidra komunikācija. Tie uzņēmumi, kas jau iepriekš ir identificējuši iespējamās krīzes un strādājuši pie preventīviem pasākumiem, pēc krīzēm atgūstas ievērojami ātrāk un veiksmīgāk saglabā arī uzņēmuma reputāciju. Savukārt tie zīmoli, kurus krīzes pārsteidz nesagatavotus, pēc tās atgūstas krieni lēnāk un atrodas dziļākā reputācijas un finansiālo zaudējumu punktā,” atzīst I. Dzērve.

 Fde 8150 (1)

Ir padomā kāds projekts?

Rakstiet vai zvaniet, lai vienotos par sadarbību ar “Repute”!